Sungai Sarawak

Sungai Sarawak

Sungai Sarawak

Slide # 2

Slide # 2

Far far away, behind the word mountains, far from the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts Read More

Slide # 3

Slide # 3

Far far away, behind the word mountains, far from the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts Read More

Slide # 4

Slide # 4

Far far away, behind the word mountains, far from the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts Read More

Slide # 5

Slide # 5

Far far away, behind the word mountains, far from the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts Read More

Friday, July 24, 2009

CERITA SEBUAH SENJA


Tahun 1976 pertama kali puisiku diterbitkan oleh Biro Kesusasteraan Borneo dalam sebuah antologi bersama BUIH DI AIR. Terdapat enam buah puisiku yang terbit bersama beberapa orang penulis lain. Satu pencapaian yang baik bagi diriku yang ketika itu baru berusia 23 tahun.

CERITA SEBUAH SENJA

Dengan irama nan mendayu
barisanku bernyanyi
bergema di angkasa luas

anakku memanggil
memujuk
merayu engkau
datanglah ke barisan kami
datanglah pada kemenangan

Ini senja sudah tua
menjenguk kota kabut
anakku memanggil lagi
'datanglah untuk kemenangan'
tapi engaku tertawa saja
bersama dayang-dayang keliling pinggang
dan kini Cafe itu telah jadi istanamu
kerana sudah separuh abad usiamu
masih lagi menjenguk Monalisa

Di bukit sana masjid emas menunggu lawat
dan di kakinya istanamu bermegah
dan kini anakku memanggil lagi
tapi engkau membisu
memekak
membiarkan senja berlalu

esok senja datang lagi
anakku memanggil lagi
Monalisa kan tersenyum
menghantar sinaran senja.

1975

Monday, July 20, 2009

PERGINYA SEORANG PEJUANG : USTAZ HAJI AWANG PON BIN AWANG SEBON


Malam sabtu, 18 Julai 2009, jam 11.30 malam, aku terima panggilan telefon daripada anakku, Muhammad Zakaria. Dengan nada sedih dia memberitahuku dia terbaca di dalam sebuah blog berita tentang Ustaz Haji Awang Pon bin Awang Sebon yang telah meninggal dunia. Dia bertanya sama ada aku maklum tentang berita itu. Ketika diberitahunya berita itu aku tak dapat berkata apa-apa. Kesedihan terus mendakap seluruh jiwaku. Hanya air mataku sahaja yang berbicara.
Untuk mendapat kepastian tentang berita yang kudengar tadi aku terus membuat panggilan telefon pada seorang teman, Awang Sabli, anak saudara Ustaz Awang Pon, yang kini bertugas di Miri. Awang Sabli mengesahkan berita itu dan memaklumkan padaku Allahyarham Ustaz meninggal dunia pada hari jumaat dan dikebumikan hari ini.
Allahyarham Ustaz Haji Awang Pon adalah seorang guruku semasa di kampung dan seorang teman dan rakan baik di dalam usrah dan semasa bertugas di pejabat Kerajaan. Aku mula mengenali Allahyarham seawal tahun tujuh puluhan. Ketika itu aku selalu hadir di kelas agama anjuran Allahyarham di kampungnya, Kampung Panglima Seman Ulu.Satu malam, selepas kelas, Allahyarham menjemput aku hadir bersama di dalam majlis usrah dan aku menerima pelawaan Allahyarham. melalui usrah ini aku banyak mengenali teman-teman di Kuching. Selepas itu hubungan kami sangat akrab dan mesra walaupun jarang ketemu.
Aku berpindah tugas ke Miri dalam tahun 1991 dan semasa di Miri aku sempat berjumpa Allahyarham dua kali ketika Allahyarham datang ke Miri untuk tugas rasmi. Kali pertama, Allahyarham datang ke pejabatku kerana urusan rasmi pejabat dan kali kedua aku yang menjemput Allahyarham ke rumahku. Ketika berbicara di rumahku banyak sekali perkara yang kami bicarakan dan aku terlalu asyik mendengar hujjah dan kupasan Allahyarham pada setiap perkara yang kami bincangkan.
Pernah suatu ketika di Miri seorang staf Jabatan Kehakiman Sayriah Miri datang bertemuku dan memaklumkan bahawa Allahyarham uzur di hospital Kuching kerana penyakit yang dihidapinya. Kalau tak silap ingatan, staf itu memberitahuku Allahyarham menjalani pembedahan.Paling menyentuh hatiku ketika itu bilamana staf itu memberitahuku, Allahyarham Ustaz berkirim salam padaku. Allahyarham sebagai seorang pegawai tinggi kerajaan yang begitu banyak tugas dan tanggungjawab dan ketika dalam keadaan sakit masih mengingati aku, seorang sahabat yang serba dhaif ini. Aku benar-benar tersentuh oleh kemuliaan hati dan ketinggian budi Allahyarham.
Pernah dalam tahun 1977 atau lebih tepat awal 1978 aku menziarahi Allahyarham di hospital Kuching. Allahyarham dimasukkan ke hospital kerana penyakit gastrik, kalau tak silap. Ketika yang sama isteriku baru melahirkan anakku yang kedua pada 30.12.1977 di hospital yang sama. Ketika bertemu Allahyarham Ustaz di hospital, aku belum lagi memberi nama anakku itu lantas kuberi penghormatan pada ustaz memberi nama anakku itu. Nama yang Ustaz berikan KHAIRUL ANWAR. Kini Khairul Anwar sudah berusia tiga puluh dua tahun, seorang bapa kepada tiga orang anak yang comel dan cerdik.
Selepas kembali dari Miri dalam tahun 1999 kami jarang bertemu. Aku hanya bertemu Allah yarham dalam bulan Disember 2006 ketika kami sama-sama hadir di majlis walimatul urus seorang saudaraku. Betapa mesranya layanan Allahyarham padaku ketika itu. Aku betul-betul terharu. Di majlis itu Allahyarham ada membawa sebuah kamera digitalnya dan dia merakam gambar kami berdua sebagai tanda pertemuan.Potret yang sangat bernilai di sisiku dan kukongsikan bersama teman di bawah ini saat yang mengharukan diriku.



Pada 24 Disember 2006 aku menerima emel daripada Allahyarham.Bersama emel tersebut disertakan bersama foto kami. Ingin kukongsikan bersama teman-teman emel tersebut , untuk melihat betapa halusnya bahasa Allahyarham padaku yang membuat hatiku benar-benar tersentuh.
"24.12.2006
Assalmualaikum wr.wb.
Terasa nikmatnya ukhwah Islamiah bila kita dapat bertemu semula di majlis walimah hari ini setelah sekian lama terputus.Mudah-mudahan Allah akan memelihara perhubungan ukhwah kita. Gambar yang dihantar ini perakam sejarah yang tak dapat dibohongi yang segala-galanya menjelaskan hakikat yang sebenarnya siapa kita? Wallahhu aklam dan wassalam.

Selepas emel yang pertama itu banyak lagi emel yang kuterima daripada Allahyarham dengan bahan-bahan yang menarik yang dikemukakan padaku. Setiap kandungan emel Allahyarham kubaca dan kuhayati kandungannya.
Semasa bertemu Allahyarham dapat kulihat keadaan fizikalnya yang membayangkan kesihatannya agak terganggu.Dia tidak seperti dulu. badannya agak kurus sedikit namun suara dan bahasanya tetap lembut dan indah dapat membuat kita tertarik hati akan ketulusan hatinya. Allahyarham adalah contoh insan yang berhati mulia. Tidak pernah sekalipun kudengar Allahyarham berkata dengan nada dan irama yang tidak elok melainkan baik semata-mata.
Emel terakhhir kuterima daripada Allahyaham pada 20 Februari 2009. Ingin kukongsi bersama teman-teman emel Allahyarham itu:

"20.2.2009.
Ask wr wb.
didoakan semoga saudara dalam keadaan sihat.Lama nak berhubung dengan saudara.terutama nak jemput hadir walimah anak ana tempoh hari, tak dapat berhubung. Hubungi pejabat katanya sdr dah bersara.Benar atau tidak wallahu aklam.Nak hantar kat jemputan kat rumah tak tahu alamat dan tak teringat pula nak kontak ustazah Saerah di Kampung.Apapun tolong doakan agar kita sama-sama sihat.Sebagai mengisi masa kosong ana cuba-cuba menulis, merangkak-rangkak dalam blog ana sendiri; Dewansyura weblog. kalau ada masa boleh layarinya, kemudian tolong komen dan tolong cadangkan apa bahan-bahan yang perlu ana isi dalam blog ana tersebut.Pandagan saudara amat dihargai dan diucapkan berbanyak terima kasih. Wassalam."
Bagi teman-teman yang ingin melayari blog Allahyarham sila klik di sini. Banyak sekali ilmu di dalmnya yang boleh dimanfaatkan.

Kini Allahyarham telah tiada bersama kita. Yang tinggal hanyalah jasa dan amalan baik yang tak terlupakan. yang tinggal hanyalah nama yang harum semerbak mengharumi bumi Sarawak Darul Hana. Yang tinggal adalah jasa pejuang agama yang murni dan gigih, kekal dalam ingatan hingga ke akhir zaman. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham menempatkan beliau bersama mereka yang mendapat keredaaan Allah jua.
Al-Fatihah.
Inna lilah wainna ilaihi rojiun.

Thursday, July 9, 2009

SENJA DI SUNGAI SARAWAK


Seperti yang kujanjikan, kuposkan sajakku yang pernah terbit di dalam majalah Dewan Sastera keluaran bulan Jun 1971. Ingin kuucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada teman-teman di KL yang telah membantu mendapat kembali sajak ini. Terima kasih Huznah Sait dan Roslan Jomel. Jasa teman berdua sangat kuhargai. Lihat sahaja apa yang kutulis ketika berusia 18 tahun. Rasanya aku sendiri sudah lupa apakah isu sebenar ketika itu, namun senja di sungai sarawak tetap terus abadi dalam ingatanku.
Oh ya, sajak masih dalam ejaan lama

senja di sungai sarawak


Senja di sungai Sarawak

awan dan harapan bergerak

perahu petani sarat muatan

mengalir mendesir disenja sunyi


kenangan ini
dalam berita luka

jauh, jauh chinta keluarga
hati berdarah kembali


senja di sungai Sarawak
senjata ini mengukir takdir
hidup atau mati

dibumi subur terchinta

HISYAM A.S.

Sekolah Menengah St. Thomas

Kuching, Sarawak 1971


(Dewan Sastra, Jun 1971)

Tuesday, July 7, 2009

Fragmen puisi..AKU MASIH RISAU, TATAU

dipetik dari puisi AKU MASIH RISAU, TATAU, yang terkumpul di dalam antologi BINGKAI WAKTU.

Thursday, July 2, 2009

MEMORI

Foto kenang-kenangan semasa menjadi bestman kepada seorang sahabat, Haji Johari Shebli dan isteri, Beb Sabariah, penulis negeri Sarawak yang menghasilkan novel TIRANI. Ada memori bersama mereka ketika itu, yang tak terlupakan.

Kata pujangga," senyuman berlaku sepantas kilat, namun memorinya kekal sepanjang hayat."
Memori selalu hadir dalam diri. Memori ketika hadir terkadang membuat kita tersenyum. Namun memori biarlah ia tinggal menjadi memori. Usah cuba kembali ke zaman memori lalu atau bermimpi memori kembali di dalam kehidupan hari ini. Kerana memori yang kembali hadir di dalam diri menjadi mimpi selalunya akan menjadi igauan ngeri.
Lalu, kalau begitu, biarkan memori bertandang di dalam sejarah diri, lestari dan tetap diingati.

Akhir catatan ringkas ini saya tinggalkan kata-kata mutiara seorang penyair terkemuka, Rabindranath Tagore, yang sangat menyentuh diri saya:

The butterfly counts not months but moments, and has time enough.




Foto bersama teman-teman sekitar tahun 1972 di lapangan terbang Kuching. Yang bertali leher itu seorang teman yang akan berangkat ke Australia menyambungkan pelajaran di Monash University atas biasiswa Colombo Plan.